De opdrachten van de Wiskundedagen zijn voor veel leerlingen iets heel anders dan wat zij in de wiskundeles gewend zijn. Daarom kan het wel handig zijn om een paar zaken van te voren aan ze uit te leggen. Deze zaken staan ook beschreven op de inleidende pagina van de opdracht, maar in de praktijk wordt deze vaak over het hoofd gezien.
Zorg dat de leerlingen weten wat er van ze verwacht wordt. Benadruk dus dat het niet gaat om het vinden van het ‘goede antwoord’. De opdrachten worden bewust zo ontworpen dat er geen eenduidig antwoord is. De leerlingen dienen dus verschillende oplossingen te proberen, en in hun verslaglegging draait het er om dat ze een analyse uitvoeren van deze pogingen. Wat werkte niet, wat werkte wel en wat is daarom volgens hen de beste oplossing?
Om dit te benadrukken kan het handig zijn om wat voorbeelden te gebruiken van eerdere opgaven. Deze zijn hier te vinden.
Bij de Wiskunde A-dag en de Wiskunde B-dag is het over het algemeen de bedoeling dat de leerlingen als eindproduct een werkstuk aanleveren; bij de Wiskunde Klas3-dag is het eindproduct geregeld een filmpje.
Voor de Wiskunde Klas3-dag wordt de opdracht geleverd met een uitgebreide docentenhandleiding.
Voor de Wiskunde B-dag is ook voorbereidend lesmateriaal ontwikkeld.
Voor meer informatie over hoe de opdracht te organiseren, waar op te letten, etc. is het handig om naar de netwerkbijeenkomst te komen.